Bibliotek
Hjemmestudiedel 29


Hjemmestudielektion

Mormon 8:12-Eter 3 (Del 29)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, at du som en del af din lektion skal undervise i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, som eleverne har lært om, da de studerede Mormon 8:12-Eter 3 (del 29). Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Mormon 8:12-41)

Eleverne opdagede, at Moroni så vor dag, og at han nedfældede en profetisk beskrivelse af de forhold, der omgiver os. De kunne se, hvorfor Mormons Bog er en værdifuld gave fra Herren, der kan lede dem gennem de sidste dage. Ud fra Moronis beskrivelse af de sidste dage lærte eleverne også, at Gud vil holde os ansvarlige for, hvordan vi behandler de fattige og trængende.

Dag 2 (Mormon 9)

Moroni afsluttede sin fars optegnelse ved at bekendtgøre, at hvis vi vil omvende os og påkalde Gud, vil vi være pletfrie, når vi kommer ind i hans nærhed. Eleverne lærte af Moroni, at eftersom Gud er uforanderlig, vil han tilvejebringe mirakler i overensstemmelse med sine børns tro, og at hvis vi beder i tro til vor himmelske Fader i Jesu Kristi navn, vil han give os velsignelser, der vil hjælpe os til at udarbejde vores frelse.

Dag 3 (Eter 1-2)

Eleverne lærte, at Eters Bog er Moronis forkortelse af de 24 guldplader, som Limhis folk fandt, som der står i Mosijas Bog. Disse plader berettede om jereditterne, som af Herren blev ledt til det forjættede land. Ved at studere jereditternes oplevelser lærte eleverne, at når vi handler i tro efter den vejledning, Herren har givet os, kan vi få yderligere vejledning fra ham. Herren revsede på et tidspunkt under rejsen til det forjættede land Jereds bror for ikke at have påkaldt ham. Ved at studere denne oplevelse lærte eleverne vigtigheden af at påkalde vor himmelske Fader regelmæssigt i bøn. Jereds brors oplevelse med Herren, da han byggede fartøjerne, hjalp eleverne til at indse, at når vi påkalder Herren og gør vores del for at løse vore problemer, kan vi få Herrens hjælp.

Dag 4 (Eter 3)

Da Jereds bror prøvede at løse problemet med at skaffe lys i fartøjerne, viste han, at når vi ydmygt påkalder Herren, velsigner han os i overensstemmelse med vores tro og sin vilje. Eleverne lærte, at når vi udøver tro på Herren, kommer vi ham nærmere. Jereds bror efterlevede disse principper, og han så Frelserens åndelige legeme og et storslået syn om alle jordens beboere.

Indledning

Eters Bog er Moronis forkortelse af den jereditiske optegnelse. Profeten Eter udfærdigede denne optegnelse på 24 guldplader, som blev opdaget af en gruppe fra kong Limhis folk. Følgende undervisningsforslag hjælper eleverne til at forstå nogle principper om bøn, der belæres om i Eter 1.

Forslag til undervisningen

Eter 1

Ved Jereds brors bønner blev han og hans familie og venner vist barmhjertighed og fik vejledning

Indled lektionen ved at bede eleverne om at tænke på en situation, de har været i, hvor de virkelig følte behov for at bede. Bed et par elever om at fortælle om en oplevelse, de selv har haft, eller fortæl om en af dine egne.

Mind eleverne om, at Eters Bog er Moronis forkortelse af jereditternes optegnelser. Jered, hans bror, deres venner og deres familier levede på Babelstårnets tid (ca. 2.200 f.Kr.), da Gud forvirrede folkets sprog. Bed en elev om at læse Eter 1:33-35 højt, og bed eleverne om at finde årsager til, at Jered og hans bror syntes, de havde behov for at bede om hjælp. Før eleverne læser, kan du eventuelt forklare, at udtrykket »anråb Herren« er en anden måde at sige »bed« på. Stil derpå følgende spørgsmål:

  • Hvilken hjælp fra Herren havde Jered og hans bror brug for ?

  • Hvad forklarer disse vers jer om, hvad Jered mente om sin brors tro?

Del eleverne op i par. Bed hvert makkerpar om at skiftes til at læse højt fra Eter 1:35-42. Før de læser, beder du dem om at lægge mærke til (1) hver gang Jereds bror anråbte Herren, og (2) hver gang Herren viste medfølelse med Jereds bror som følge af hans bønner. Efter en passende tid beder du nogle få makkerpar om at komme med et eksempel på, at Herren viser medfølelse med Jereds bror og hans familie takket være deres gentagne bønner.

Spørg: Hvilke principper kan vi lære af disse vers om bøn? (Når eleverne fortæller om de principper, de har fundet frem til, fremhæver du følgende princip: Når vi vedbliver med at anråbe Gud i tro, får han medfølelse med os. Skriv dette princip på tavlen).

Forklar eleverne, at det er vigtigt at huske, at bøn er den handling, gennem hvilken Faderens og barnets vilje bringes i overensstemmelse. »Formålet med bøn er ikke at få Gud til at ændre sindelag, men at sikre os selv og andre mennesker de velsignelser, som Gud i forvejen er villig til at skænke os, men som vi må bede om at få del i« (Guide til Skrifterne, »Bøn«).

Bed eleverne om at gennemgå Eter 1:34, 36, 38 og finde det, Jereds bror bad om i sine bønner. Bed en elev om at skrive de ting, som eleverne finder, under ordene »anråbe Gud« i det princip, der står på tavlen.

Fremhæv, at Jered og hans bror havde tro på og var villige til at være lydige mod Herren. Foreslå, at eleverne markerer ordene »lad os da være trofaste mod Herren« sidst i Eter 1:38.

Bed eleverne om at gennemgå Eter 1:35, 37, 40-42 og finde konkrete måder, hvorpå Gud velsignede Jereds bror og hans familie og venner. Når eleverne finder frem til disse velsignelser, lader du eleverne skrive dem under ordet medfølelse i det princip, der står på tavlen. Påpeg, at Herren gav Jereds bror de velsignelser, han bad om.

Skriv følgende spørgsmål på tavlen eller på forhånd på et uddelingsark. Bed eleverne om at henvise til det princip, der står på tavlen, og som makkerpar drøfte spørgsmålene. Disse spørgsmål hjælper dem til at forstå og føle princippets vigtighed.

Hvilken forskel tror I, der er på at »anråbe Gud« og blot at »bede en bøn«?

Hvornår har I, eller en I kender, oplevet vor himmelske Faders medfølelse som svar på en bøn?

Hvad kan I lære om Herren ud fra hans svar på Jereds brors bønner?

Når eleverne har haft tid til at drøfte disse spørgsmål, kan du eventuelt bede dem om at fortælle om en oplevelse, som de talte om i deres gruppe, eller fortælle om en forståelse, de fik af deres samtale.

Bær dit vidnesbyrd om vor himmelske Faders kærlighed til os og hans ønske om at velsigne os, når vi regelmæssigt anråber ham. Lad eleverne overveje, hvordan de kan anvende princippet på tavlen. De kan fx sætte et mål om at bede mere regelmæssigt eller vælge én måde at gøre deres bønner mere oprigtige på. Giv dem eventuelt tid til at skrive det, de ønsker at gøre, i deres skriftstudiebog.

Forklar, at et studium af Jereds brors bønner kan give os yderligere indsigt i Guds kærlighed til os og de velsignelser, bøn afstedkommer. Bed en elev om at læse Eter 1:43 højt. Bed klassen om at følge med og finde andre velsignelser, som Gud lovede Jered og hans bror. Når eleverne har fortalt, hvad de har lært, kan du påpege, at Jereds bror ikke specifikt havde bedt om den velsignelse, at hans efterkommere skulle blive et stort folkeslag. Foreslå eventuelt eleverne at markere udtrykket i slutningen af Eter 1:43 i deres skrifter, der viser, hvorfor Gud besvarede Jereds brors bøn på denne måde: »fordi du denne lange tid har anråbt mig.«

Spørg: Hvilke principper kan vi lære af Herrens gavmildhed mod Jered og hans bror, som de kommer til udtryk i Eter 1:43?

Der er flere principper, vi kan lære i dette skriftsted. Ét vigtigt princip er: Hvis vi beder regelmæssigt til Gud med tro, kan vi modtage flere velsignelser end dem, vi beder om.

Spørg: Hvornår har I haft en oplevelse, der viser, at dette princip er sandt? Kender I nogen, der har oplevet dette, eller kan I komme i tanker om nogen i skrifterne, der har? (Fortæl eleverne, at de får et øjeblik til at tænke på et eksempel, før du beder om svar. Fortæl eventuelt også om et eksempel fra dig selv).

Afslut denne lektion ved at bære dit vidnesbyrd om, at Gud hører og besvarer vore bønner. Han er fuld af visdom og medfølelse og fryder sig over at kunne velsigne sine børn. Det behager ham, at vi oprigtigt og vedvarende beder til ham. Tilskynd eleverne til at yde en indsats for at bede med større tro. Mind dem om, at vor himmelske Fader er fyldt med medfølelse og vil besvare deres bønner i overensstemmelse med det, som han ved vil bringe dem de største velsignelser.

Næste del (Eter 4-12)

I næste del lærer eleverne mere om jereditterne. Selv om profeterne advarer jereditterne mod at udpege konger, gør folket det alligevel, og kongerne bringer folket i fangenskab. Mænd, der ønsker magt i verden, anvender sædvanligvis hemmelige sammensværgelser for at fremme deres selviske ønsker. Moroni nedfælder mange undere, der blev udført, fordi nogle blandt folket havde stor tro. Han belærer om, at de, der ydmyger sig over for Gud og har tro på ham, vil modtage hans nåde til at få hjælp til at overvinde deres svagheder.

Udskriv