Bibliotek
Lektion 47: Jakob 5:52-77; Jakob 6


Lektion 47

Jakob 5:52-77; Jakob 6

Indledning

I den forrige lektion begyndte eleverne at studere Zenos’ lignelse om de forædlede og de vilde oliventræer. I denne lektion skal de studere den sidste del af lignelsen, hvor vingårdens Herre sammen med sine tjenere yder en sidste indsats for, at træerne skal sætte god frugt. De kommer også til at studere Jakob 6, hvor Jakob kommenterer lignelsen og formaner folket til omvendelse.

Forslag til undervisningen

Jakob 5:52-60

I lignelsen om de forædlede og de vilde oliventræer redder vingårdens Herre træerne og gør dem i stand til at sætte god frugt

Tegn inden klassen begynder et billede på tavlen af tre træer.

Billede
tre oliventræer

Mind eleverne om, at de i den forrige lektion begyndte at studere Zenos’ lignelse om de forædlede og de vilde oliventræer i Jakob 5. I slutningen af den lektion bar alle træerne i vingården dårlig frugt (se Jakob 5:30-42). Det er et billede på det store frafald.

Del klassen op parvis for at opsummere forrige lektion. Lad dem drøfte, hvordan de færdiggjorde de halve udtalelser (du kan eventuelt skrive disse udtalelser på tavlen):

  1. Vingårdens Herre repræsenterer …

  2. Den indsats, vingårdens Herre lagde for dagen for at redde sine træer, er et billede på …

  3. En af de ting, jeg lærte om Jesus Kristus ud fra vingårdens Herres ord eller handlinger, er …

  4. Efter alle træerne og al frugten i vingården var blevet dårlig, besluttede vingårdens Herre at …

Når eleverne parvist har drøftet disse udsagn, så gennemgå kort deres svar i deres klassen. Når eleverne svarer på de to første udsagn, så sørg for, at det tydeligt fremgår, at vingårdens Herre repræsenterer Jesus Kristus, og hans indsats for at redde sine træer er et billede på Frelserens indsats for at hjælpe sit folk med vende tilbage til ham. Eleverne kan lære hinanden forskellige værdifulde ting, når de færdiggør det tredje udsagn. Bed eleverne om at tjekke deres svar på det fjerde udsagn ved at slå op i Jakob 5:51 og se, hvad mesteren siger om at bevare vingården »lidt længere«.

Forklar, at dagens lektion omhandler den sidste del af lignelsen, som beskriver de sidste dage og evangeliets genoprettelse.

Påpeg, at vingårdens Herre besluttede at bevare vingården ved at pode nogle flere grene. Lad flere elever skiftes til at læse højt fra Jakob 5:52-58. Bed klassen om at lægge mærke til, hvad ejeren gjorde for at styrke grenene og rødderne. (Hjælp eleverne til at se, at vingårdens ejer podede grenene fra de naturlige træer tilbage på det oprindelige træ, som repræsenterer Israels hus. Så podede han grenene fra det træ tilbage på de andre naturlige træer. Han brændte også de mest forvitrede grene. Du kan eventuelt bruge træerne på tavlen til at illustrere denne forklaring. Du kan fx slette det ene af træerne og tegne en ny gren på et af de andre).

Bed en elev om at læse Jakob 5:59 højt. Lad klassen lytte efter, hvad vingårdens Herre håbede på, at dette ville gøre for træets rødder.

  • Hvad håbede vingårdens Herre på, der ville ske med rødderne? (At de ville »få styrke«).

Mind eleverne om, at alle træerne på dette tidspunkt frembragte dårlig frugt, hvilket er et billede på, at verden befandt sig i en frafalden tilstand. Forklar, at efterhånden som rødderne blev styrkede, kunne grenene rundt om i vingården »få overhånd over de dårlige« (Jakob 5:59).

Sørg for, at eleverne forstår, at disse vers lærer os om, at evangeliets pagter gør det muligt for vor himmelske Faders børn at overvinde synd og frembære retfærdige frugter.

  • Hvordan kan evangeliske pagter styrke os? Hvordan har jeres pagter påvirket jeres liv? (Du kan eventuelt fortælle om dine egne følelser og bære dit vidnesbyrd om dette princip).

Jakob 5:61-77

Vingårdens Herre arbejdede sammen med sine tjenere i vingården

Bed eleverne om at læse Jakob 5:61-62 for sig selv og se efter, hvilken instruks vingårdens Herre gav sine tjenere, og hvorfor han bad dem om at gøre det.

  • I begyndelsen af lignelsen repræsenterer tjenerne Herrens profeter. Hvem kan de forskellige tjenere i Jakob 5:61 være et billede på? (Hjælp eleverne til at se, at disse tjenere kan repræsentere alle medlemmer af Kirken: Profeter, apostle, generalautoriteter og lokale kirkeledere, missionærer, hjemme- og besøgslærere og alle andre, der tager del i Herrens værk).

  • Hvad kendetegner ordene vi, vore og os i Jakob 5:61-62? (Herren arbejder med os. Vi er ikke overladt til os selv i udførelsen af hans værk).

  • Hvad særligt er der ved den tid, som tjenerne blev kaldet til at tjene på ifølge Jakob 5:62? (Det var den »sidste gang«, at vingårdens Herre ville beskære vingården. Profeter har omtalt denne »sidste gang« som »tidernes fyldes uddeling« (se fx Ef 1:10 og L&P 128:20).

Billede
Ældste Dean L. Larsen

For at hjælpe eleverne til at se, hvordan denne del af allegorien gælder dem, så bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Dean L. Larsen fra De Halvfjerds:

»Det er en periode, hvor Herren og hans tjenere vil gøre sig den sidste store anstrengelse for at bringe sandhedens budskab til alle mennesker på jorden og redde efterkommerne af det fordums Israel, som har mistet deres sande identitet …

I er kommet til jorden på dette tidspunkt, hvor grundlaget er blevet lagt til det store værk. Evangeliet er blevet gengivet for sidste gang. Kirken er blevet oprettet i næsten hver eneste del af verden. Scenen er klar for de sidste dramatiske scener, der skal udspilles. I vil have hovedrollerne. I er blandt de sidste arbejdere i vingården … Det er den tjeneste, som I er udvalgt til« (»En kongelig slægt«, Den danske Stjerne, okt. 1983, s. 60).

  • Hvordan påvirker det jer at vide, at I er blevet kaldet til at tjene med Herren i denne sidste arbejdsperiode?

  • Har I nogensinde følt, at Herren har arbejdet sammen med jer, når I har taget del i hans værk?

  • Hvilke muligheder har I for at tjene Herren og hjælpe andre til at sætte »god frugt«? (Eleverne nævner måske deres kirkekaldelser og -opgaver, deres ansvar for at hjælpe deres familie, venner og andre til at komme Frelseren nærmere og muligheden, de vil få for at tjene Herren som fuldtidsmissionærer).

Skriv Jakob 5:70-75 på tavlen. Introducer versene ved at forklare, at vi her lærer om det forhold, som Herren har til sine tjenere. De beskriver også, hvad Herren og hans tjenere er i stand til at udrette, når de arbejder sammen. Bed eleverne om at læse versene for sig selv og vælge det vers, de synes, der bedst beskriver Herrens forhold til sine tjenere. Når eleverne har haft tid til at læse, så bed nogle få af dem om at fortælle, hvilket vers de har valgt, og hvorfor de synes om det, og hvordan det kan hjælpe dem, når de tjener Herren.

Når eleverne deltager i denne aktivitet, så sørg for, at de forstår, at Herren lover os glæde, når vi arbejder sammen med ham om at fuldføre hans værk. Overvej at stille følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at få en dybere forståelse af Jakob 5:70-75:

  • Hvad lovede vingårdens Herre dem, som arbejdede sammen med ham? (Se Jakob 5:71, 75). Hvornår har I følt glæde ved Herrens værk?

  • Hvorfor tror I, det er væsentligt, at tjenerne arbejdede af »alle kræfter« og med »al flid«? (Se Jakob 5:72, 74). Hvad kan I bruge fra disse vers, når I tjener Herren?

Afslut denne del af lektionen med at bede eleverne om at svare på følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog (du kan evt. skrive spørgsmålet på tavlen):

  • Når I overvejer jeres muligheder for at tjene Herren, hvordan vil I så anvende de sandheder, vi har drøftet fra Jakob 5?

Når eleverne har haft tid nok til at skrive, kan du eventuelt bede en eller to af dem om at læse deres svar for klassen.

Jakob 6

Jakob underviser om Herrens nåde og retfærdighed og kalder folket til omvendelse

Introducer Jakob 6 kort ved at forklare, at det indeholder Jakobs opsummering af vigtige sandheder i lignelsen om de forædlede og vilde oliventræer.

Bed en elev om at læse Jakob 6:4-6 højt. Lad den ene halvdel af klassen se efter, hvad Jakob ønsker, folket skal vide om Herren. (At han husker sit folk, at »han holder fast ved [dem]«, og at »hans barmhjertigheds arm er strakt ud mod [dem]«. Bed den anden halvdel af klassen om at se efter, hvad det var, Jakob opfordrede folket til at gøre som følge af denne viden. (At lade være med at forhærde hjertet, komme til Herren »med hjertets faste forsæt« og at »holde fast ved Gud, ligesom han holder fast ved [dem]«). Spørg når eleverne har fortalt klassen om det, de har fundet ud af:

  • Hvordan beskrev Jakob Herren? Hvad betyder det for jer, at Herrens »barmhjertigheds arm er strakt ud mod jer«?

  • Hvad lærte I om Herren fra lignelsen om oliventræerne, der viser, hvordan han holder fast ved jer? Hvad kan I gøre for at vise, at I holder fast ved Herren?

Opsummér Jakob 6:7-10 ved at forklare, at når vi har »fået næring ved Guds gode ord« – bør vi ikke sætte dårlig frugt. Vi bør følge profeternes ord. Jakob advarede om, at dersom vi ikke omvender os, skal vi stå til regnskab for vore synder ved Herrens domstol. Lad eleverne læse Jakob 6:11-13 for sig selv og finde Jakobs sidste råd. Når de har fundet det, spørger du eleverne:

  • Hvorfor er det víst at omvende sig og forberede sig på at skulle stå foran Herren og dømmes af ham nu?

Bekræft at det er klogt af os, at vi forbereder os nu på dommen ved at omvende os og modtage Herrens nåde.

Understreg afslutningsvis, at omvendelse ikke alene forbereder os på en senere dom, men også gør os i stand til at tjene Herren nu. Bær vidnesbyrd om over for eleverne, at Herren ønsker, at de tjener ham og finder glæde med ham, og at de kan være værdige til det, når de adlyder hans bud og omvender sig og modtager hans nåde.

Kommentar og baggrundsinformation

Jakob 5. Oversigt over lignelsen om de forædlede og vilde oliventræer

Billede
lignelsen om oliventræet

Udskriv