Bibliotek
Lektion 137: Mormon 1-2


Lektion 137

Mormon 1-2

Indledning

Selv om Mormon voksede op i en tid med stor ugudelighed, valgte han at være trofast. Takket være sin trofasthed fik han at vide, at han ville blive betroet folkets hellige optegnelser senere i livet. I en alder af 15 blev han »besøgt af Herren« (Morm 1:15). Han ønskede at hjælpe nefitterne til at omvende sig, men på grund af deres forsætlige oprør forbød Herren ham at forkynde for dem. I sin unge alder blev han udpeget til at anføre den nefitiske hær. Eftersom mange af nefitterne havde mistet Helligånden og andre af Guds gaver, blev de overladt til deres egen styrke, da de kæmpede mod lamanitterne.

Forslag til undervisningen

Mormon 1:1-5

Mormon erfarer, at han en dag vil få overdraget nefitternes hellige optegnelser

Skriv følgende spørgsmål på tavlen, før klassen begynder, så eleverne kan tænke på det, når de kommer ind: Hvordan føler I jer, når folk kalder jer mormon?

I begyndelsen af undervisningen beder du eleverne om at besvare spørgsmålet på tavlen. Når de har drøftet spørgsmålet, beder du en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Gordon B. Hinckley:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Selv om jeg af og til beklager, at man ikke kalder denne kirke ved dens rette navn, er jeg dog glad for, at det navn, der bruges, er et meget ærefuldt navn, som stammer fra en bemærkelsesværdig mand og en bog, som giver et uforligneligt vidnesbyrd om denne verdens Forløser.

Alle, som kommer til at lære denne mand, Mormon, at kende ved at læse og overveje hans ord, alle, som læser denne dyrebare, hidtil ukendte historie, som for størstedelen er samlet og opbevaret af ham, vil vide, at mormon ikke er et ord med dårligt ry, men at det repræsenterer det bedste – det gode, som kommer fra Gud« (»Mormon bør betyde ›mere godt‹«, Stjernen, jan. 1991, s. 54).

Hjælp eleverne til at forstå baggrunden for Mormon 1-2 ved at forklare, at 320 år efter at Frelseren viste sig for nefitterne, levede næsten alle i landet i ugudelighed. På dette tidspunkt var den retskafne mand Ammaron, der havde virket som fører af optegnelsen, blevet »drevet … af Helligånden [til at skjule] de optegnelser, der var hellige« (se 4 Ne 1:47-49). På omkring samme tid besøgte Ammaron en 10-årig dreng ved navn Mormon og instruerede ham om hans fremtidige ansvar for optegnelserne.

Bed eleverne om at læse Mormon 1:2 for sig selv og finde ord og udtryk, som Ammaron anvendte til at beskrive Mormon. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. Skriv navnet Mormon på tavlen, og skriv deres svar nedenunder. Forklar eventuelt, at ordet alvorlig også indbefatter betydningen rolig og tankefuld.

  • Hvad tror I, vi bør være alvorlige omkring? (Det kan være svar som at forrette og deltage i nadveren, skriftstudium, kyskhed og at tale og vidne om Frelseren). Hvorfor bør vi være alvorlige med disse ting?

Forklar, at en person kan være alvorlig og stadig have det sjovt og more sig. Men en alvorlig person er klar over, hvornår det er tid at være munter, og hvornår man skal være mere alvorlig.

  • Hvad tror I, det vil sige at være »hurtig til at opfatte«?

Som en del af denne samtale beder du en elev om at læse følgende forklaring af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum.

Billede
Ældste David A. Bednar

»Når vi er hurtige til at opfatte, er vi hurtige til at se eller bemærke og adlyde. Begge disse grundlæggende elementer – at se og at adlyde – er af afgørende betydning for det at være hurtig til at opfatte. Og profeten Mormon er et imponerende eksempel på denne gave i funktion …

Den åndelige gave at være hurtig til at opfatte er meget vigtig for os i den verden, som vi nu og en tid frem lever i« (»Hurtig til at opfatte«, Liahona, dec. 2006, s. 16, 18).

  • Hvordan kan evnen til hurtigt at se og adlyde Herrens råd hjælpe os?

Bed eleverne om i deres skriftstudiebog at skrive noget om det, de bør tage mere alvorligt og være mere alvorlige omkring. Bed dem også om at skrive anvisninger ned fra Herren, som de mere beredvilligt kunne adlyde. Tilskynd dem til at stræbe efter at være mere alvorlige og hurtige til at opfatte.

Lad en elev læse Mormon 1:3-5 højt og bed klassen om at finde frem til Ammarons instruktioner til Mormon.

  • Hvad bad Ammaron Mormon om at gøre?

  • Hvorfor tror I, at Mormon måtte være alvorlig og hurtig til at opfatte for at leve op til dette ansvar?

Mormon 1:6-19

På grund af folkets forsætlige oprør forbyder Herren Mormon at forkynde for dem

Spørg eleverne, om de nogensinde har mistet noget, de holdt af, eller har fået frataget noget værdifuldt. Bed et par elever om at fortælle om disse oplevelser.

Sammenfat Mormon 1:6-12 ved at forklare, at Mormon som barn var vidne til en række kampe mellem nefitterne og lamanitterne. Han var også vidne til, hvordan ugudeligheden bredte sig blandt alt folket i landet.

Forklar, at eftersom nefitterne blev så ugudelige, mistede de dyrebare gaver fra Herren. Opdel klassen i to. Giv den ene halvdel til opgave at læse Mormon 1:13-14, 18 for sig selv og finde de gaver, som Herren begyndte at fjerne fra nefitterne. Giv den anden halvdel til opgave at læse Mormon 1:14, 16, 17, 19 og finde årsagerne til, at Herren begyndte at fjerne disse gaver fra nefitterne. Bed elever fra hver gruppe om at fortælle klassen, hvad de har fundet ud af.

  • Hvad sker der ifølge Mormon 1:13-14, når folk gør oprør og vender sig bort fra Herren? (Eleverne giver måske forskellige svar. Overvej at sammenfatte deres svar ved at skrive følgende sandhed på tavlen: Når mennesker er ugudelige og vantro, mister de åndelige gaver, som de har modtaget fra Herren, og er ude af stand til at tage imod Helligåndens påvirkning).

Påpeg, at nefitternes oprør var voldsomt. Men dette princip gælder også for os som enkeltpersoner, når vi er ulydige mod Guds befalinger.

  • Hvilke af de gaver, der er nævnt i Mormon 1:13-14, 18, ville være vanskeligst for jer at miste?

Bed en elev om at læse Mormon 1:15 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Mormon oplevede, mens mange af nefitterne mistede Guds gaver og Helligåndens påvirkning.

  • Hvorfor tror I, at Mormon var i stand til at få åndelige oplevelser, selv om han var omgivet af stor ugudelighed?

Mormon 2:1-15

Mormon anfører de nefitiske hære og sørger over deres ugudelighed

Bed en elev, der er 15 år (eller tæt på), om at læse Mormon 2:1-2 højt. Bed klassen om at finde det ansvar, Mormon fik, da han var 15 år gammel (i sit »sekstende år«). Bed eleverne om at forestille sig, hvordan det ville være at anføre en hær som 15-årig.

  • Hvordan kan de kvaliteter, der nævnes i Mormon 2:1, have hjulpet Mormon som anfører for hæren?

Sammenfat Mormon 2:3-9 ved at fortælle eleverne, at lamanitterne angreb nefitternes hære med en sådan kraft, at nefitterne blev bange og trak sig tilbage. Lamanitterne drev dem fra sted til sted, indtil nefitterne samledes på ét sted. Til sidst modstod Mormons hær lamanitternes hær og fik dem til at flygte.

Bed eleverne om at læse Mormon 2:10-15 for sig selv og finde frem til nefitternes åndelige tilstand efter disse kampe.

  • Hvorfor sørgede nefitterne? (Se Mormon 2:10-13. De sørgede, fordi de ikke kunne beholde deres ejendele. Med andre ord sørgede de kun på grund af konsekvenserne af deres synder, ikke fordi de angrede deres handlinger).

  • Hvordan vidste Mormon ifølge Mormon 2:13-14, at folkets sorg ikke var et tegn på sand omvendelse?

Hjælp eleverne til at se forskellen på » sorg … til omvendelse« og »de fordømtes sorg« ved at skrive følgende på tavlen:

De, der sørger til omvendelse …

De, der kun sørger på grund af konsekvenserne af synd …

Bed eleverne om at gennemgå Mormon 2:12-15 og finde de karakteristiske træk ved disse to grupper. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. Deres svar bør afspejle følgende sandheder:

De, der sørger til omvendelse, anerkender Guds godhed og kommer til Kristus med ydmygt hjerte.

De, der sørger udelukkende på grund af følgerne af synd, gør stadig oprør mod Gud.

Forklar, at Mormon brugte udtrykket »de fordømtes sorg« (Morm 2:13) til at beskrive sorgen hos dem, der lider på grund af konsekvenserne af deres handlinger, men er uvillige til at omvende sig. Den indstilling fører ikke til tilgivelse og fred. Den fører til fordømmelse, hvilket vil sige, at en person standses i sin færd mod evigt liv.

Bed eleverne om at overveje, hvordan de reagerer, når de indser, at de har syndet. Tilskynd dem til at komme til Frelseren med et ydmygt hjerte, så de kan få tilgivelse, opleve fred og blive forsonet med Gud.

Mormon 2:16-29

Mormon får pladerne og indgraverer en beretning om sit folks ugudelighed.

Sammenfat Mormon 2:16-18 ved at forklare, at da kampene mod lamanitterne fortsatte, befandt Mormon sig nær højen Shim, hvor Ammaron havde skjult nefitternes optegnelser. Han fjernede Nefis plader og begyndte at optegne det, som han fra barnsben havde iagttaget blandt folket.

Bed en elev om at læse Mormon 2:18-19 højt. Bed klassen om at følge med og finde Mormons beskrivelse af folkets åndelige tilstand på sin tid. Bed dem også om at finde hans personlige udtryk om håb.

  • Hvordan beskrev Mormon de åndelige forhold på sin tid? (Som »et vedvarende syn af ugudelighed og vederstyggeligheder«).

  • Ud fra det I har lært om Mormon, hvorfor tror I så, at han var overbevist om, at han ville »blive løftet op på den yderste dag«? (Hjælp eventuelt eleverne til at forstå, at da Mormon talte om at »blive løftet op på den yderste dag«, henviste han til opstandelsen og at blive bragt ind i Guds nærhed for at blive hos ham altid).

  • Hvordan kan Mormons eksempel på retskaffenhed hjælpe jer? (Eleverne kan komme med forskellige svar. Deres svar bør udtrykke følgende princip: Vi kan vælge at leve et retfærdigt liv, selv i et ugudeligt samfund. Bed eventuelt en elev om at skrive denne sandhed på tavlen).

  • Hvornår har I set venner og familie stå fast og adlyde Guds vilje, selv når mennesker omkring dem ikke gjorde det?

Tilskynd eleverne til at tænke på et bestemt område i deres liv, hvor de kan gøre mere for at forsvare det rette. Bed dem om at skrive i deres skriftstudiebog, hvordan de vil reagere, næste gang de bliver udfordret på netop det område. Bær vidnesbyrd om, at vi ligesom Mormon kan vælge at leve retskaffent, og at Herren vil hjælpe os til at stå fast på det, der er ret, selv når andre omkring os ikke gør det.

Kommentar og baggrundsinformation

Mormon 1:1. »Jeg, Mormon«

Følgende liste fremhæver nogle aspekter ved Mormons liv og tjenestegerning:

  1. Hans far hed Mormon (se Morm 1:5).

  2. Han blev opkaldt efter landet Mormon, hvor Alma oprettede Kirken (se 3 Ne 5:12).

  3. Han navngav en søn Moroni (se Morm 6:6).

  4. Han var direkte efterkommer af Lehi (se 3 Ne 5:20).

  5. Han blev besøgt af Frelseren (se Morm 1:15).

  6. Han var Jesu Kristi discipel (se 3 Ne 5:13).

  7. Han blev anfører for de nefitiske hære (se Morm 2:1).

  8. Han skrev i overensstemmelse med Guds vilje (se 3 Ne 5:14).

  9. Han var vidne til nefitternes undergang (se Morm 2:18-19; 3:16; 6:8-22).

Mormon 2:13-15. Sorg til omvendelse

Mormon sørgede over sit folk, da han så, at »deres sorg var ikke til omvendelse«, da han vidste at »Herren ikke stedse ville tillade dem at finde lykke ved synd« (Morm 2:13). Som præsident Spencer W. Kimball har bemærket: »Uden omvendelse kan der ikke blive tale om tilgivelse, og uden tilgivelse står alle evighedens velsignelser på spil« (Tilgivelsens mirakel, 1975, s. 109).

Ældste Bruce D. Porter fra De Halvfjerds har forklaret vigtigheden af at føle sorg til omvendelse:

»Et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd betyder at opleve ›bedrøvelse efter Guds vilje [der] virker omvendelse‹ (2 Kor 7:10). Det kommer, når vores ønske om at blive renset for synd fylder så meget, at vores hjerte gør ondt af sorg, og vi higer efter at leve i fred med vor Fader i himlen. De, der har et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, er villige til at gøre hvad som helst, som Gud beder dem om, uden modstand eller fortørnelse. Vi ophører med at gøre tingene på vores måde og lærer i stedet at gøre dem på Guds måde. I en sådan tilstand af underkastelse kan forsoningen iværksættes og sand omvendelse forekomme. Den angrende vil dernæst opleve Helligåndens helliggørende kraft , som vil fylde dem med samvittighedens fred og glæde over forsoningen med Gud.« (»Et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd«, Liahona, nov. 2007, s. 32).

Udskriv