Bibliotek
Lektion 132: 3 Nefi 24-26


Lektion 132

3 Nefi 24-26

Indledning

Jesus Kristus opfyldte en befaling fra vor himmelske Fader, da han fortalte nefitterne om nogle af profeten Malakias’ profetier (se 3 Ne 26:2). Disse profetier belærer om, at medlemmer af Israels hus skulle omvende sig og vende tilbage til Herren for at forberede sig til Frelserens andet komme. Jesus Kristus udlagde også »alt, lige fra begyndelsen indtil den tid, da han skal komme i sin herlighed« (3 Ne 26:3) for nefitterne. Mormon belærte om, at de, som tror på Mormons Bog, vil få endnu større ting tilkendegivet (se 3 Ne 26:9).

Forslag til undervisningen

3 Nefi 24:1-6

Jesus Kristus citerer Malakias’ profeti om det andet komme

Indled lektionen ved at vise en tændstik og et stykke sæbe (eller tegn et billede af ild og et stykke sæbe på tavlen). Spørg eleverne, hvad de to ting har tilfælles. (Sæbe og ild kan bruges til at rense eller rengøre).

Forklar, at Jesus Kristus fulgte Faderens befaling (se 3 Ne 26:2) om at give nefitterne nogle af Malakias’ profetier. Malakias er en af profeterne i Det Gamle Testamente, og han levede i det hellige land omtrent 170 år efter, Lehi havde forladt Jerusalem med sin familie. Bed eleverne om at læse 3 Nefi 24:1-3 for sig selv og se efter, hvem det var, Malakias sammenlignede med »smelters ild« og »tvætters lud«.

  • Hvem sammenlignes med smelterens ild og tvætterens lud? (Jesus Kristus).

  • Hvilken begivenhed beskrives i disse vers? (»Den dag, han kommer«. Eller med andre ord Jesu Kristi andet komme. For at hjælpe eleverne til at svare på dette spørgsmål kan du foreslå, at de lige ser i kapitelresumeet eller fodnoterne).

  • Hvad siger sammenligningen af Jesus Kristus med ild og sæbe (lud) om det, der vil finde sted ved hans andet komme? (Eleverne bruger måske andre ord, men sørg for, at de kommer frem til følgende sandhed: Ved Jesu Kristi andet komme vil han rense verden. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne skriver denne sandhed i deres skrifter ud for 3 Nefi 24:2-3).

Forklar, at en smelter bruger ild til at opvarme metaller som sølv eller guld, indtil det bliver flydende. Opvarmningsprocessen gør, at slagger eller urenheder kommer op til overfladen af det flydende metal, hvorfra metalsmelteren kan fjerne det og således rense metallet for dets urenheder. En tvætter er et gammelt ord for en, der vasker eller bleger stof ved brug af lud (sæbe). Du skal måske forklare, at »Levis sønner« var præstedømmebærere i det gamle Israel. I dag kan udtrykket også anvendes om nutidige præstedømmebærere (se L&P 84:33-34).

Bed en elev om at læse 3 Nefi 24:5-6 højt. Bed resten af klassen om at følge med og finde frem til, hvem der skal opsluges eller udryddes ved Frelserens andet komme og hvem, der ikke skal opsluges. (Du kan måske forklare, at udtrykket »Jakobs sønner« går på Herrens pagtsfolk i Israels hus).

  • Hvad vil Jesus Kristus gøre ved sit andet komme ifølge 3 Nefi 24:5? (Selv om eleverne måske bruger andre ord, bør de fremkomme med følgende sandhed: Jesus Kristus vil udrydde de ugudelige ved sit andet komme.

3 Nefi 24:7-18

Jesus Kristus citerer Malakias’ belæringer om, hvordan Israels hus kan vende tilbage til Herren

Lad eleverne forestille sig, at de har en nær ven eller en i familien, som kæmper med at føle Herrens kærlighed og indflydelse og fastholde sit vidnesbyrd.

  • Hvad kunne I gøre for at hjælpe vedkommende?

Bed eleverne om at læse 3 Nefi 24:7 for sig selv, og bed dem derpå om at finde frem til Herrens råd til dem, som er veget væk fra ham og deres pagter med ham.

  • Hvad tror I, det betyder, at folket var »afveget« fra Herrens ordinancer? (De holdt ikke længere evangeliets pagter og ordinancer).

  • Hvilket løfte gav Herren dem, som ikke holdt deres pagter? (»Vend om til mig, så vil jeg vende om til jer«).

  • Hvad tror I, at det vil sige at »vende om« til Herren? Hvad tror I, det betyder, at Herren vil »vende om til« dem, som vender om til ham?

Skriv følgende princip på tavlen: Hvis vi vender om til Herren, vil han vende om til os.

  • Hvad lærer dette princip os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

På tavlen skriver du: Vend om til Herren. Bed eleverne om at læse 3 Nefi 24:8-12 for sig selv og se efter, hvordan Herren foreslår, at folk kan vende om til ham. Når eleverne svarer, så skriv betale tiende og offerydelser under Vend om til Herren.

  • Hvordan kan villighed til at betale tiende ses som en indikation på, at et menneske har lagt sin kærlighed og hengivenhed på Herren?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Gordon B. Hinckley:

»Vi kan betale vores tiende. Det er ikke så meget et spørgsmål om penge som om tro« (»Lad os føre dette værk fremad«, Stjernen, oktoberkonferencen 1985, 1986, s. 67).

  • Hvordan er villighed til at betale tiende og offergaver et tegn på vores tro på Herren?

Giv eleverne tid til at gennemgå 3 Nefi 24:10-12 for sig selv. Bed dem så om at finde Herrens løfter til dem, som betaler en fuld og ærlig tiende.

  • På hvilke måder er I blevet velsignede som følge af, at I betalte jeres tiende? Hvordan er det eksempler på, at »himlens vinduer« er blevet åbnet over jer?

Opsummer 3 Nefi 24:13-18 ved at forklare, at Herren i disse vers påpeger, at nogle i det gamle Israel havde ment, at det var nyttesløst at efterleve evangeliet. De klagede over, at de stolte og ugudelige nød fremgang til trods for deres ugudelighed. I 3 Nefi 24:16 svarer Herren, at en »mindebog« blev skrevet, hvori de gudfrygtiges navne blev optegnet (se L&P 85:7-9; 128:6-7; Moses 6:5-8). Herren siger så, at når han kommer igen, vil han skåne de trofaste og samle dem som en skat af juveler.

  • Hvordan er det en velsignelse at vide, at Herren vil skåne de trofaste og gøre dem til sin skat?

  • Hvilke ord i 3 Nefi 24:16 beskriver dem, som Herren vil bevare som sin skat? (»Dem, der frygtede Herren« og »tænkte på hans navn«).

Skriv frygt Herren og tænk på Herrens navn under Vend om til Herren. (Du kan måske forklare, at ordet frygt i denne sammenhæng betyder ærbødighed eller respekt). Bed eleverne om at svare på følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog:

  • Overvej, hvordan du klarer dig med hensyn til at betale tiende og offerydelser og at tænke på Kristus ofte. Hvordan kan du vende dig om til ham eller forbedre dig på disse områder?

3 Nefi 25

Jesus Kristus citerer Malakias’ profetier om, at profeten Elias vil vende tilbage inden det andet komme

Bed en elev om at læse 3 Nefi 25:1-3 højt. Bed resten af klassen om at følge med og se efter en årsag til, at det andet komme vil være en velsignelse for dem, der er trofaste mod Jesus Kristus. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til. Du er eventuelt nødt til at forklare, at der i 3 Nefi 25:1 står ordet rod, som sandsynligvis bruges om forfædre, og ordet gren om efterkommere. Således vil de ugudelige ikke nyde velsignelserne ved at være beseglet til deres forfædre eller efterkommere i det næste liv. I 3 Nefi 25:2 anvendes udtrykket »kalve i båsen« om trygge, velnærede og velpassede kalve. Herren lover, at han på lignende vis vil beskytte og passe dem, der »frygter [hans] navn«.

Forklar, at Malakias profeterede om en begivenhed, der ville finde sted inden det andet komme og involvere profeten Elias fra Det Gamle Testamente. Bed en elev om at læse 3 Nefi 25:5-6 højt, og lad resten af klassen se efter, hvad profeten Elias skulle gøre for at berede verden til Herrens komme.

Spørg eleverne, hvad de ved om profeten Elias’ tilbagevenden til jorden som en del af evangeliets genoprettelse. Du kan eventuelt supplere deres svar ved at forklare, at profeten Elias den 3. april 1836 viste sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i det nyindviede tempel i Kirtland (se L&P 110:13-16). Ved den lejlighed overdrog profeten Elias de præstedømmenøgler, der er nødvendige for at besegle familier for evigt i Herrens hellige templer. Ved at udføre slægtsforskning kan vi finde familiemedlemmer, der kan udføres tempelordinancer for.

  • Hvad tror I, det betyder, at profeten Elias skulle »vende fædrenes hjerte til børnene og børnenes hjerte til deres fædre«?

  • Hvordan er det en velsignelse for jer at vide, at I kan blive beseglet til jeres familie for evigt?

Bær vidnesbyrd om, at når vi vender hjertet til vore forfædre gennem slægtsforskning og tempeltjeneste, hjælper vi med at forberede jorden til Jesu Kristi andet komme.

3 Nefi 26:1-12

Jesus Kristus udlægger skrifterne, og Mormon belærer om det, der er nødvendigt at gøre for at modtage de større ting, Frelseren åbenbarede

Sammenfat 3 Nefi 26:1-5 ved at forklare, at efter Frelseren havde forkyndt Malakias’ profetier, belærte han folket om »alt det, der skal ske på jordens overflade« lige fra skabelsen til den endelige dom (3 Ne 26:3-4).

Bed en elev om at læse 3 Nefi 26:6-8 højt og resten af klassen om at se efter, hvor meget af det, Jesus Kristus belærte om, der er optegnet i Mormons Bog. Bed så eleverne om at læse 3 Nefi 26:9-11 for sig selv og se efter årsagen til, at Mormon ikke medtog alt det, som Frelseren belærte nefitterne om, i sin forkortelse. Fremhæv, at ordet tror i disse vers indebærer, at vi må handle efter de læresætninger og principper, Gud har åbenbaret, og ikke bare håbe, at de er sande.

  • Hvad lover Herren ifølge 3 Nefi 26:9 dem, der tror og handler efter det, han har åbenbaret? (Når eleverne svarer, så understreg, at når vi tror og handler på det, Gud har åbenbaret, forbereder vi os selv til at modtage større åbenbaring).

  • Hvorfor tror I, at det er nødvendigt, at vi tror på de sandheder, vi allerede har fået, før vi kan modtage flere?

  • Hvordan kan vi vise, at vi tror på det, Herren har åbenbaret?

Lov eleverne, at når de trofast studerer og anvender principperne i Mormons Bog, vil de modtage større forståelse af evangeliet. Hjælp eleverne til at tænke grundigt over, hvor godt de har taget imod sandhederne i Mormons Bog ved at lade dem svare på følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog (du kan eventuelt skrive dem på tavlen):

  • Hvad gør I i jeres liv, som viser, at I tror på Mormons Bog?

  • Hvornår har et oprigtigt studium af Mormons Bog ført til, at I modtog personlig åbenbaring?

3 Nefi 26:13-21

Frelseren afslutter sin jordiske tjenestegerning blandt nefitterne, og hans disciple følger hans eksempel i deres tjeneste

Forklar, at Mormon i 3 Nefi 26 opsummerer resten af Frelserens tjeneste blandt nefitterne. Bed eleverne om at læse 3 Nefi 26:13-16 for sig selv. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer nogle af de ting, Frelseren gjorde, og som Mormon valgte at fremhæve.

Tillader tiden det, opfordrer du eleverne til at gennemgå og grunde over deres noter og understregninger i løbet af deres studium af 3 Nefi 11-25. Tilskynd dem til at se på de belæringer og begivenheder ved Frelserens tjeneste blandt nefitterne, som er særligt betydningsfulde eller mindeværdige for dem. Lad nogle få elever dele deres tanker og følelser om Frelserens tjeneste blandt nefitterne.

Kommentar og baggrundsinformation

3 Nefi 24:11. Velsignelser ved at adlyde tiendeloven

Præsident Gordon B. Hinckley har sagt:

»Herren har lovet, at han vil skræmme æderne for vores skyld … Mon ikke Herren kan beskytte os i vores forskellige personlige anstrengelser og bekymringer?

Der er den store velsignelse af visdom og kundskab, selv skjulte skatte af kundskab. Vi bliver lovet, at vi skal have et yndigt land, hvis vi vandrer i lydighed mod denne lov. Jeg kan fortolke ordet land som folk, og de, der vandrer i lydighed, skal være et yndigt folk. Hvor vidunderligt ville det ikke være at være et yndigt folk, som andre vil beskrive som velsignede!« (»Tiende: En mulighed for at bevise vor trofasthed«, Den danske Stjerne, okt. 1982, s. 84).

3 Nefi 25:1-6. »Jeg vil sende jer profeten Elias«

Præsident Joseph Fielding Smith kommenterede profeten Elias’ besøg hos profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery:

»Det er interessant at vide, at jøderne den 3. april 1836 fejrede påskemåltidet og lod deres døre stå åbne for profeten Elias. Den dag kom profeten Elias, men ikke til jødernes hjem, men til templet i landsbyen Kirtland … til Herrens to ydmyge tjenere« (Church History and Modern Revelation, 4 bd., 1946, 3:84).

I denne udtalelse henviste præsident Smith til jødernes tro på Malakias’ profeti om, at profeten Elias vil vende tilbage (se Mal 3:23-24). Hver eneste påske dækker mange troende jødiske familier op ved påskebordet til profeten Elias. De lader døren stå åben i tilfælde af, at Elias beslutter sig for at komme til dem.

Ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret vigtigheden af profeten Elias’ besøg i templet i Kirtland:

»Profeten Elias’ genkomst til jorden fandt sted i det første tempel, der blev bygget i denne uddeling, hvor han og andre himmelske sendebud under Herrens ledelse overdrog præstedømmemyndighedens særlige nøgler til den genoprettede kirke …

Profeten Elias kom ikke kun for at anspore os til at søge oplysninger om vore forfædre. Han gjorde det også muligt, at familier kan blive forbundet til hinanden for evigt ud over det jordiske livs grænser. Muligheden for, at familier kan blive beseglet for evigt, er faktisk den egentlige grund til vores slægtsforskning« (»En ny høsttid«, Stjernen, juli 1998, s. 35).

3 Nefi 25:1-6. Lær om og oplev profeten Elias’ ånd

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Jeg opfordrer Kirkens unge til at lære om og opleve profeten Elias’ ånd. Jeg opfordrer jer til at studere, til at søge jeres forfædre og til at forberede jer til at udføre stedfortrædende dåb i Herrens hus for jeres afdøde slægtninge (se L&P 124:28-36). Og jeg tilskynder jer til at hjælpe andre mennesker med at finde deres slægtshistorie.

Når I tager imod denne opfordring i tro, vil jeres hjerte vende sig til jeres fædres. Løfterne til Abraham, Isak og Jakob bliver indpodet i jeres hjerte. Jeres patriarkalske velsignelse med den angivne slægtslinje forbinder jer til disse fædre og vil betyde mere for jer. Jeres kærlighed og taknemlighed for jeres forfædre vil blive styrket. Jeres vidnesbyrd om og omvendelse til Frelseren vil blive dybere og varig. Og jeg lover jer, at I vil blive beskyttet mod modstanderens skærpede indflydelse. Når I tager del i og elsker dette hellige værk, vil I blive beskyttet i jeres ungdom og gennem resten af livet« (»Børnenes hjerte skal vende sig«, Liahona, nov. 2011, s. 26-27).

3 Nefi 25:6. Børnenes hjerte vendes til deres fædre

Omkring år 430 f.Kr. profeterede Malakias om, at profeten Elias ville vende tilbage til jorden »før Herrens dag kommer, den store og frygtelige« (Mal 3:23). Denne profeti er af så stor vigtighed, at den findes i både Bibelen, Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle (se Mal 3:23-24; 3 Ne 25:5-6; L&P 2:1-3; JS–H 1:37-39). Profetien siger, at et af formålene med profeten Elias’ tilbagevenden er at vende børnenes hjerte til deres fædre.

Præsident Joseph Fielding Smith har forklaret, hvordan børnenes hjerte bl.a. kan vendes til deres fædre:

»Fædrene er vore afdøde forfædre, som døde uden det privilegium at modtage evangeliet, men som tog imod det løfte, at den tid skulle komme, da de ville få den forrettighed. Børnene er de nulevende, som udarbejder genealogiske data og som stedfortrædere udfører ordinancer i templet.

At børnenes hjerte vendes til fædrene vil sige, at der i børnenes hjerter indgives eller opstår den følelse og det ønske, der inspirerer dem til at søge efter optegnelser om de døde. Desuden er det nødvendigt, at ønsket og inspirationen opstår i deres hjerter. Det skal de have for at kunne gå ind i Herrens hus og udføre det nødvendige arbejde for deres fædre, som døde uden kundskab om evangeliet eller uden det privilegium at modtage evangeliets fylde« (Lærdomme om frelse, 2:110-111).

Udskriv